my e-mailaddress

minimumloon@hotmail.com

Als iemand geïnteresseerd is in een van mijn miniaturen, mail me dan hierover.
If someone is interested in one of my miniatures, feel free to email me.


vrijdag 15 november 2019

“Getrokken” vensterglas / “Pulled” window pane glass

Zoals jullie waarschijnlijk al gemerkt hebben wil ik, terwijl ik met heel andere dingen druk bezig ben, toch hier wat dingen over de bouw van mijn miniatuur boerderij op mijn blog posten.
Dit keer over het maken van de vensterruiten voor de gietijzeren stalramen in het achterste gedeelte van de miniatuur boerderij (van mijn grootouders). Deze foto laat zien wat je ziet als je door zo’n specifiek raam naar binnen kijkt in een boerderij van voor WOI…

As you all probably have noticed already, I'm posting about subjects regarding the build of my miniature farm on my blog, whilst in fact I’m now very busy with quite other things.
This time about the making of window panes for the cast iron windows in the rear part of the miniature farm (of my grandparents). This picture shows what you'll see, when you look through such a specific window to the interior of the farm, which is built before WWI…


Even iets ter verduidelijking over het “getrokken glas”, ik citeer deze tekst die ik heb gevonden op het internet:
“In het begin van de 20ste eeuw heeft de Belgische ingenieur Émile Fourcault een nieuwe manier uitgevonden om glas machinaal te produceren. Fourcault stelde voor om het gesmolten glasmengsel door een zogenaamde “débiteuse” te trekken (een toestel met een gleuf in het midden, waardoor het glas naar boven toe werd getrokken), waardoor een lang verticaal glaslint ontstond. Terwijl het lint omhoog werd getrokken, koelde het af om uiteindelijk in vlakke stukken te worden versneden tot glasbladen. De getrokken glasbladen hadden vaak een golvend of gestreept oppervlak of kleine, ingesloten luchtbellen.
Zowel transparant getrokken glas, als floatglas, werden in de naoorlogse periode courant gebruikt voor ramen. Hoewel traditioneel getrokken glas van mindere kwaliteit was dan floatglas, werd het ook na de algemene doorbraak van floatglas in de jaren 1960 nog vaak toegepast. Het verschil tussen floatglas en getrokken glas is meestal duidelijk zichtbaar: artisanaal glas, of glas dat gemaakt werd met machines van de eerste generatie, zoals getrokken glas, vertoonde onvermijdelijk onvolkomenheden en strepen (wat weliswaar ook bijdraagt tot het specifieke karakter van het architecturale erfgoed), terwijl modern glas vanaf de jaren 1960 amper of geen vervormingen meer vertoonde”.

Here's a little clarification about the "pulled glass", I quote this text that I have found on the internet:
“At the beginning of the 20th century, the Belgian engineer Émile Fourcault invented a new way to produce glass mechanically. Fourcault suggested pulling the molten glass mixture through a so-called “débiteuse” (a device with a slit in the middle that pulled the glass upwards), creating a long vertical glass ribbon. As the ribbon was pulled up, it cooled down to eventually be cut into flat pieces into glass sheets. These pulled glass sheets often had a wavy or striped surface or small, enclosed air bubbles.
Both transparent drawn glass and float glass were commonly used for windows in the post-war period of WWI. Although traditionally drawn glass was of lesser quality than float glass, it was still often used after the general breakthrough of float glass in the 1960s. The difference between float glass and drawn glass is usually clearly visible: artisan glass, or glass made with first-generation machines, such as drawn glass, inevitably showed imperfections and streaks (although this also contributes to the specific character of the architectural heritage) , while modern glass from the 1960s hardly showed any distortions”.


Deze foto toont hoe mijn miniatuur boerenkeuken er nog steeds uit ziet, er is sindsdien nog niets aan gedaan omdat ik verder moest gaan werken aan opdrachten voor de afgelopen show.

This photo shows how my miniature farmhouse kitchen still looks, nothing has been done since then because I had to continue working on commissions for the last show.




Ik heb op internet tekeningen gevonden van dit soort specifieke stalramen, die heb ik uitgeprint en met een Pritt stift op stevig papier geplakt. Na zeer goed laten drogen heb ik de ramen (met iets extra papier eromheen) uitgesneden met een scherp lancetmesje. 
Per raam heb ik twee delen uit papier gesneden en daartussen heb ik een transparant polystyreen sheet (gekocht in modelbouwwinkel) geplakt. Hier en daar is het snijvlak van het papier niet helemaal recht, maar dat maakt het nog meer authentiek, toch ;O?!

On the internet I’ve found this type of Dutch specific windows for stables, which I’ve printed out and than I glued them with Pritt glue on sturdy paper. After letting these dry very well, I've cut out the windows (with some extra paper surrounding) with a sharp lancet knife. 
For each window I cut two parts from paper and inbetween these paper window parts I glued a transparent polystyrene sheet (purchased in a model store). Here and there, the cutting edge of the paper is not completely straight, but that makes it even more authentic, isn't it ;O?!


Nu over hoe ik dat specifieke effect (golvend of gestreept oppervlak of kleine, ingesloten luchtbellen) van dit soort vooroorlogse glas heb gemaakt.
Ik heb hiervoor vernis gebruikt op hars basis, het ruikt enorm sterk en het moet in een goed geventileerde ruimte gedaan worden, anders lig je zo met je neus OP de ruitjes, en dàt kunnen we niet hebben, toch ;)?

Now about how I made that specific effect (wavy, or striped surface, or small enclosed air bubbles) of this kind of old glass from before WWI.
For this job I used varnish on a resin basis, it smells enormously strong and it has to be done in a well-ventilated room, otherwise you will lie in no time with your nose ON the windows, and we can't have that, anyway ;)?


Hier kun je het van dichterbij zien (de vernis is nog nat).
Here, you can see it closer by (the varnish is still wet).



Om het juiste effect te bepalen en niet te véél laagjes toe te passen, na zoveel pietepeuterig én eindeloos snijwerk, heb ik een sfeerplaatje gezocht uit een magazine. Hier heb ik het raampje voor gehouden om te zien wat het effect was geworden: TOP, dus ik ben tevreden!

For determining the wished effect and not putting too much layers of varnish after so much meticulous and endless cutting work, I looked in a magazine for an atmospherical picture. Here I’ve held the window in front of this picture to see what effect I got: GOOD, so I’m satisfied!



Daarna ben ik verder gaan snijden aan nog meer kleinere stalraampjes, voor in het stallengedeelte.
Natuurlijk herinnerde ik me vanuit mijn jeugd die paar kapotte raampjes waar een bosje stro ingestopt was tegen de tocht, glas vervangen was duur…
Dank voor jullie fijne reacties, allemaal een fijn weekend toegewenst!

After then I continued cutting more smaller windows for the part with the farm stables.
Of course I did remember me from my childhood those few broken windows in the stables, where in was put a bundle of straw against the draft, replacing window panes was expensive…
Thank you for your kind comments, have a nice weekend!
                     
Ilona

19 opmerkingen:

Isabel Ruiz zei

Has hecho un trabajo magnífico. Me encanta el detalle de la ventana rota.

Daydreamer zei

Hi Ilona! Your windows look wonderful! I am Always amazed when we use Paper to make a mini item that would be made of metal or stone in RL, and it turns out to look so real! You are able to cut very well all those many many pieces for the window panes... and even the broken windows! You think of Everything! Your method of making "wrinkled" glass sounds challenging.... no fainting allowed! LOL!

Anna zei

Hi Ilona, I love your windows and particularly your drawn glass. It is wonderful. I tried to do something similar using clear glue, but I will have to remember to try varnish instead next time.
We have two real life stable windows exactly like your mini version. We brought with us from Denmark to Australia many years ago thinking we would do 'something' with them one day.. they are still in the shed 20 years later.

Rosethé zei

plus nous "rentrons" dans la ferme Ilona, plus grande est la sensation de connaitre tes grands-parents, en découvrant et en partageant (un peu) leur vie !
C'est un fabuleux projet !
Bon week-end ! Je t'embrasse.

PS : J'aime la fabrication des vitres !

Joc zei

Tes fenêtres sont parfaites, tu as pensé au moindre détail.
Pour les rondes ça a du être difficile.

PILAR6373 zei

Ilona,has logrado perfectamente el aspecto de ese vidrio artesanal que yo también recuerdo en la casa de mi abuela,las capas de barniz han sido las justas,sin caer en la exageración,y el vidrio roto me encanta,está genial y en redondo no ha tenido que ser demasiado fácil!
Cada día me gusta más conocer la casa de tus abuelos!
Buen fin de semana.
Besos.

miniacollection zei

Your windows are fantastic, the effect is perfect. I like the detail of the broken window. It's great to learn things with your project.
Geneviève

http://lecreazionidisusy.blogspot.com/ zei

Beautiful tutorial thank you Ilona!

BiWuBär zei

What a relief that you did not faint over the windows… *phewey* ;O)

But I wonder if I ever told you before that you're dedication to every single detail and your struggle for realism is always leaving me in awe. I did? Well, that's good - but I have no problem with repeating myself. *grin* The effect on the window glass with the help of the varnish turned out great. And I must say I'm always in awe with anybody who is able to make such neat and delicate cuts with this sort of knife (I have difficulties due to my arms/hands). The window frames in all their different shapes looks stunning - but best of all is the broken one. That's soooooo you!

Hugs
Birgit

Sherrill zei

I love the history and background you always include. I live in a house that was built in 1911 and many of the windows still have the original glass. We call it “wavy” glass and love the distorted effect it gives to our view. You have done a wonderful job achieving that effect.

Contrastes-Rosa Mª zei

Unas ventanas perfectas Ilona,una clase genial sobre el vidrio y el paso a paso muy ilustrativo. Estoy deseando ver tu granja, pues cada detalle que nos muestras me deja admirada.Besos:-)

Fabiola zei

Your windows are fantastic and the effect is perfect. The broken glass looks so real. You really have an infinite talent in creativity.

Christa Chayata zei

Weer een prachtig resultaat ,die gedetailleerde ramen .
Daar zullen heel wat knutsel uren in hebben gezeten .
Maar dat zie je er ook wel aan af.

Gr Christa.

Huibrecht zei

Hallo Ilona,

Wat fijn dat het zo mooi gelukt is. Een heel leuk idee om dat oude glas na te maken. Ik neem de tip mee. Eigenlijk zou ik ook dat oude glas moeten gebruiken.

Winkel's Crazy Ideas zei

There is so much history in your art Ilona, I find it so interesting. So many many wonderful and accurate tiny details too, and so beautifully done! Blessings, Pam x

Alexandra Martinez zei

I love your attention to detail, it´s the difference between good and great. Your work is always one step higher(or two or more) and that makes it one of a kind and very special. xxx

Drora's minimundo zei

First, thank you for explaining how glass sheets were done before WW1. We take things too much for granted. I always love reading the thorough investigation you do before taking on a project. The windows are perfect, as everything you create.
Hugs, Drora

elizabeth s zei

Your work with realistic mini windows are as precisely detailed as the rest of your buildings, but I must say Ilona that your broken window pane- Rocks! :D

Xandra Dekker zei

Het glas is prachtig geworden. Leuk ook een stalraampje met een ster erin :)

Groetjes Xandra